آیامعاونت تربیت بدنی وتندرستی در وزارت آموزش وپرورش حذف می شود /ورزش وزندگی

در حالی بیش از شش ماه از بلاتصدی بودن معاونت تربیت بدنی وتندرستی در وزارت آموزش وپرورش را شاهدیم که دربررسی آموزش وپرورش کشور های توسعه یافته مانند ژاپن وفنلاند تربیت بدنی، بازی وورزش خصوصا در دوره ابتدایی محور آموزش وپرورش وتعلیم تربیت است در این کشورهادرس تربیت بدنی بعنوان درس درجه دوم وسوم مطرح […]

در حالی بیش از شش ماه از بلاتصدی بودن معاونت تربیت بدنی وتندرستی در وزارت آموزش وپرورش را شاهدیم که دربررسی آموزش وپرورش کشور های توسعه یافته مانند ژاپن وفنلاند تربیت بدنی، بازی وورزش خصوصا در دوره ابتدایی محور آموزش وپرورش وتعلیم تربیت است در این کشورهادرس تربیت بدنی بعنوان درس درجه دوم وسوم مطرح نیست بلکه آموزش وپرورش دانش آموزان در حوزه های شناختی،عاطفی ووروانی وحرکتی از طریق بازی وورزش است یعنی بجای حبس کردن دانش آموزان پشت میز وصندلی در کلاس آنان با لباس ورزشی بدون کیف وکتاب به مدرسه می روند که بازی کنند وآموزش ریاضی،علوم،اخلاق،تربیت …. درمحیطی آزاد مثل فضاهای بازی و اماکن ورزشی که در درون مدرسه ایجاد شده است طراحی وانجام می شود این نگاه به آموزش وپرورش نه تنها محیط مدرسه برای دانش آموزان جذاب وبرای حضور وماندن در آن لذت می برند بلکه تعلیم وتربیت به شیوه غیر مستقیم همسو با غرایض ذاتی بچه ها که عشق به حرکت وبازی است طراحی واجرامی شود .در این کشور ها اگر مدرسه ای امکانات تفریحی خصوصا اماکن ورزشی متناسب با سن دانش آموزان نداشته باشد اجازه تاسیس به آن نمی دهند واین اصطلاح در بین ژاپنی ها معروف است که مدارس مان را بزرگ وخانه های خود را کوچک می سازیم تا نسلی سالم وتندرست به جامعه تحویل دهیم حال اگر وضعیت تاسیس مدارس وشیوه توجه به برنامه های تربیت بدنی وورزش در آموزش وپرورش ایران را مورد بررسی وبا کشورهای موفق در این حوزه مقایسه کنیم به روشنی مشخص است نگاه آموزش محوری محض وغفلت از توجه به نیاز های حرکتی وروانی دانش آموزان در قالب بازی،ورزش وتربیت بدنی موجب تربیت نسلی بیمار گونه در حوزه های روانی وجسمانی مانند چاقی،بی حوصلگی وعادات غلط زندگی شده است. کم توجهی به مرکز سیاست گذاری واجرای برنامه های تربیت بدنی وورزش دانش آموزان وبلاتصدی بودن پست معاونت تربیت بدنی وتندرستی طی ماهای اخیردر وزارت آموزش وپرورش نشان دهنده چیست. بی توجهی به برنامه های تربیت بدنی وورزش نسل آینده را باخطرات فراونی مواجه نموده که علاوه برکاهش کیفیت زندگی هزینه های درمان را افزایش داده است درشیوه تعلیم وتربیت آموزش وپرورش فعلی که فلسفه تعلیم و تربیت بر آموزش محوری وکسب محفوظات ذهنی خلاصه می شود نه تنها جایگاهی برای برنامه های تربیت بدنی،ورزش،بازی ،نشاط وتندرستی مطرح نیست بلکه درمدارسی که می سازیم یا اجازه تاسیس به بخش خصوصی می دهیم به حد اقل نیاز های حرکتی روحی وروانی دانش آموزان در احداث توجه نداریم طبیعی است در این نگاهی که به آموزش وپرورش فعلی حاکم است شاهد ناهنجاری های جسمانی وروحی که ریشه در بی تحرکی دانش آموزان است را مشاهده کنیم از دولت ووزیر محترم آموزش وپرورش وهمه دغدغه مندان جامعه انتظار می رود با هدف تحقق ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین که از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب می باشد تغییرات اساسی در شیوه آموزش وپرورش از نظر شکلی ومحتوای با محوریت معاونت تربیت بدنی وتندرستی دانش آموزان را شاهد باشیم کارشناسان ومتخصصان تعلیم وتربیت بخوبی می دانند راه تقویت حوزه پرورشی وفرهنگی در آموزش وپرورش با کم توجهی به برنامه های تربیت بدنی وورزش در مدارس وحذف معاونت تربیت بدنی وتندرستی در ستاد وصف محقق نمی شود اگر دنبال کیفیت بخشی به حوزه فرهنگی وتربیتی مدارس هستیم به پویایی تربیت بدنی وورزش دانش آموزان با مشارکت بیش از ۳۵ هزارمعلم تربیت بدنی عاشق بیاندیشیم چراکه تربیت بدنی همان تربیت در ابعاد ساحت های ششگانه سند تحول است که به روش عملی وواقعی محقق می شود سوال اساسی از دولت محترم ووزیر آموزش وپرورش این است آیا بلاتصدی بودن بیش از شش ماه در مدیریت کلان معاونت تربیت بدنی وتندرستی وزارت آموزش وپرورش وشایعات حذف این معاونت در راستای تحقق سند تحول بنیادین وکیفیت بخشی به تعلیم وتربیت نسل آینده است؟
پیشنهاد می کنیم به منظور تربیت نسلی سالم وبا نشاط علاوه بر حفظ وتقویت معاونت تربیت بدنی وتندرستی اماکن ورزشی آموزش وپرورش را از واگذاری به بخش خصوصی به نفع سلامت نسل آینده کشور خارج کنیم واین اماکن را در اختیار معلمان متعهد ومتخصص تربیت بدنی کشور قراردهیم تا در یک اقدام جهاد گونه نشاط وسلامتی به دانش آموزان برگردد قطعا این اقدام علاوه بر توسعه ورزش همگانی وجلوگیری از آسیب های اجتماعی امکان تحقق اصل سوم قانون اساسی مبنی برتوسعه ورزش رایگان برای آحاد مردم را محقق می کند . کارشناسان علوم ورزشی اعتقاد دارند اولویت آموزش پرورش پرداختن به ورزش حرفه ای وقهرمانی نیست بجای سیاست غلط برگزاری المپیاد های ورزشی برای تعداد اندک دانش آموزان بیائیم همه دانش آموزان را در درون مدرسه در قالب درس تربیت بدنی وایجاد کانون های ورزشی تخصصی بسوی عادت های خوب حرکتی تشویق کنیم بی شک این مهم دست یافتنی است اگر به تربیت همه جانبه از طریق برنامه های جذاب مانند تربیت بدنی وورزش در مدارس توجه داشته باشیم واشتباهات گذشته را در بی توجهی به توسعه تربیت بدنی دانش آموزان وحذف معاونت تربیت بدنی وتندرستی وزارت آموزش وپرورش مرتکب نشویم/دکتر علی محمدی